Chiptuning

Chiptuning z definicji polega na modyfikacji oprogramowania modułu sterującego pracą silnika w pojeździe lub urządzeniu. Przeprowadzany jest w celu podniesienia osiągów pojazdu lub poprawienia jego ekonomii. Dzięki zmianom w oprogramowaniu sterownika kontrolującego pracę jednostki modyfikowanych jest wiele parametrów, które finalnie wpływają na przebieg krzywej momentu obrotowego, a co za tym idzie wyższą moc. Modyfikacji podlegają między innymi: maksymalne obroty silnika, ciśnienie doładowania, czas wtrysku paliwa, dawka podawanego paliwa czy też skład mieszanki paliwowo-powietrznej.

Dodatkowo konieczne jest przeprogramowanie sterownika w celu wyłączenia obsługi niektórych systemów, które mogą ulegać awarii (na przykład: DPF, EGR, SCR, ADBLUE, SWIRL itp.)

Umiejętnie wykonana modyfikacja pozwala na bezpieczne wykorzystanie rezerw, które przewidział producent bez negatywnego wpływu na żywotność danej jednostki, a czasami nawet jej wydłużeniem. Wszyscy producenci pozostawiają znaczną rezerwę trwałości materiałów, jednak należy pamiętać, że po modyfikacji silnik jak i cały zespół napędowy są bardziej obciążone i wymagają regularnej obsługi eksploatacyjnej. Rozumiemy przez to skrócenie interwałów wymiany oleju oraz filtrów silnika.

Chiptuning może być przeprowadzany w różnych typach pojazdów, jednak najlepsze skutki można osiągnąć w jednostkach doładowane turbosprężarką lub kompresorem. Przyrosty mogą sięgać nawet 50% fabrycznego momentu obrotowego bez żadnych zmian mechanicznych.